Fluitend naar je werk

Actueel...

6 beginnersfouten bij het antwoorden op deze sollicitatievragen

6 beginnersfouten bij het antwoorden op deze sollicitatievragen
Geplaatst op: 8 maart 2018

Proficiat! Je mag op sollicitatiegesprek gaan bij het bedrijf van jouw dromen. Zorg dat deze dromen geen bedrog worden en vermijd deze beginnersfouten op je gesprek.

Lees verder...
5 signalen dat jouw nieuwe droombaan een nachtmerrie kan worden

5 signalen dat jouw nieuwe droombaan een nachtmerrie kan worden
Geplaatst op: 8 maart 2018

Net zoals werkzoekenden soms een leugentje om bestwil schijven op hun cv, durven werkgevers hun bedrijf al eens iets té rooskleurig voorstellen.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online