Fluitend naar je werk

Actueel...

8 signalen dat je perfectionisme begint te hinderen

8 signalen dat je perfectionisme begint te hinderen
Geplaatst op: 7 februari 2019

Perfectionisme is een eigenschap die we al op jonge leeftijd beginnen nastreven. Op school en op de werkvloer is het belangrijk om zo goed mogelijk te presteren. Maar niemand leert ons een balans te vinden, en zo kunnen we een punt bereiken waarop perfectionisme ons juist begint te hinderen.

Lees verder...
Gratis ontwikkeladvies voor 45-plusser

Gratis ontwikkeladvies voor 45-plusser
Geplaatst op: 4 januari 2019

Iedere werkende van 45 jaar of ouder kan in 2019 gratis advies krijgen van een loopbaanadviseur. Iedereen denkt wel eens na over hoe zijn werk er in de toekomst uit gaat zien. Een loopbaanadviseur kan mensen daarmee helpen. Dat is fijn voor als er een verandering aan zit te komen, maar ook mensen die tevreden zijn met hun huidige baan kunnen veel baat hebben bij zo’n advies.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Energiehuishouding

Onderstaande oefening is bedoeld om voor jezelf bij te houden hoe het met jouw energiebalans gesteld is. De oefening bestaat uit 2 delen.

 

Deel 1

Houd minimaal 7 dagen een “dagboekje” bij; als je wilt mag het natuurlijk ook langer dan 7 dagen. Schrijf aan het einde van iedere dag op wat jou die dag energie gegeven heeft en wat jou die dag energie gekost heeft. Je kunt hierbij denken aan dingen die je meegemaakt hebt, zelf ondernomen hebt, ontmoetingen, vergadering die goed liep, iets dat je gehoord of gezien hebt. Het maakt niet uit. Het hoeft niet groots te zijn; let vooral ook op kleine dingen. Bijv. het feit dat het mooi weer was, gaf je energie.

 

Deel 2

Probeer nu eens onderstaande vragen in te vullen. Je hoeft niet alleen van het dagboekje uit te gaan; het kan natuurlijk zijn dat je voor jouw bekende energiebronnen en energievreters niet bent tegengekomen in de dagen dat je het dagboekje hebt bijgehouden. Neem die dan ook vooral mee bij het beantwoorden van onderstaande vragen.

 

  • Wat kost je energie? Wat zuigt je leeg? (werk en privé). Maak een zo lang mogelijke opsomming. Voorbeelden: vergaderingen die ‘nergens’ over gaan, starheid van collega, negatief gedrag van student.
    Wat zijn de kenmerken van de “energievreters”? Voorbeelden: stress, mijn tijd verdoen, negatief gedrag van anderen.

 

  • Waardoor krijg je energie? Wat voedt je? (werk en privé). Maak een zo lang mogelijke opsomming. Voorbeelden: in de tuin werken, goed gesprek met een student, student die trots is op zijn prestaties, piano spelen.
    Wat zijn de kenmerken van de energiegevers? Voorbeelden: Ergens trots op zijn als het gelukt is, mijn tijd nuttig besteden, positief gedrag van anderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze oefening is ontleend uit Rozemarijn Dols, Professionele Loopbaancoaching, Van Duuren Media B.V. 2010.

Copyright © Fluitend naar je werk 2019 Webdesign & CMS : DO IT-online