Fluitend naar je werk

Actueel...

De 7 belangrijkste werktrends voor 2019

De 7 belangrijkste werktrends voor 2019
Geplaatst op: 22 november 2018

Gaan robots ons werk overnemen? Welke vaardigheden zijn toekomstbestendig? Wat verwachten medewerkers van de werkomgeving? De werktrends voor 2019 laten zien welke kant het opgaat.

Lees verder...
Burn-out of werkloos? Er komt meer geld voor omscholing

Burn-out of werkloos? Er komt meer geld voor omscholing
Geplaatst op: 8 november 2018

Een krappe arbeidsmarkt, te veel werklozen en een verschuiving in gevraagde kennis door oprukkende digitalisering: het kabinet verwacht dat het nieuwe Leven Lang Ontwikkelen-programma (LLO) hier een oplossing voor is.

Lees verder...
Dit zijn de gewoontes van mentaal sterke mensen

Dit zijn de gewoontes van mentaal sterke mensen
Geplaatst op: 6 november 2018

Mentaal sterk staan: het lijkt een basiscompetentie voor iedereen die wat wil bereiken. Maar niet iedereen is geboren met een stalen geest. Onderzoek heeft uitgewezen dat je je mentale sterkte kan trainen.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Energiehuishouding

Onderstaande oefening is bedoeld om voor jezelf bij te houden hoe het met jouw energiebalans gesteld is. De oefening bestaat uit 2 delen.

 

Deel 1

Houd minimaal 7 dagen een “dagboekje” bij; als je wilt mag het natuurlijk ook langer dan 7 dagen. Schrijf aan het einde van iedere dag op wat jou die dag energie gegeven heeft en wat jou die dag energie gekost heeft. Je kunt hierbij denken aan dingen die je meegemaakt hebt, zelf ondernomen hebt, ontmoetingen, vergadering die goed liep, iets dat je gehoord of gezien hebt. Het maakt niet uit. Het hoeft niet groots te zijn; let vooral ook op kleine dingen. Bijv. het feit dat het mooi weer was, gaf je energie.

 

Deel 2

Probeer nu eens onderstaande vragen in te vullen. Je hoeft niet alleen van het dagboekje uit te gaan; het kan natuurlijk zijn dat je voor jouw bekende energiebronnen en energievreters niet bent tegengekomen in de dagen dat je het dagboekje hebt bijgehouden. Neem die dan ook vooral mee bij het beantwoorden van onderstaande vragen.

 

  • Wat kost je energie? Wat zuigt je leeg? (werk en privé). Maak een zo lang mogelijke opsomming. Voorbeelden: vergaderingen die ‘nergens’ over gaan, starheid van collega, negatief gedrag van student.
    Wat zijn de kenmerken van de “energievreters”? Voorbeelden: stress, mijn tijd verdoen, negatief gedrag van anderen.

 

  • Waardoor krijg je energie? Wat voedt je? (werk en privé). Maak een zo lang mogelijke opsomming. Voorbeelden: in de tuin werken, goed gesprek met een student, student die trots is op zijn prestaties, piano spelen.
    Wat zijn de kenmerken van de energiegevers? Voorbeelden: Ergens trots op zijn als het gelukt is, mijn tijd nuttig besteden, positief gedrag van anderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze oefening is ontleend uit Rozemarijn Dols, Professionele Loopbaancoaching, Van Duuren Media B.V. 2010.

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online