Fluitend naar je werk

Actueel...

8 signalen dat je perfectionisme begint te hinderen

8 signalen dat je perfectionisme begint te hinderen
Geplaatst op: 7 februari 2019

Perfectionisme is een eigenschap die we al op jonge leeftijd beginnen nastreven. Op school en op de werkvloer is het belangrijk om zo goed mogelijk te presteren. Maar niemand leert ons een balans te vinden, en zo kunnen we een punt bereiken waarop perfectionisme ons juist begint te hinderen.

Lees verder...
Gratis ontwikkeladvies voor 45-plusser

Gratis ontwikkeladvies voor 45-plusser
Geplaatst op: 4 januari 2019

Iedere werkende van 45 jaar of ouder kan in 2019 gratis advies krijgen van een loopbaanadviseur. Iedereen denkt wel eens na over hoe zijn werk er in de toekomst uit gaat zien. Een loopbaanadviseur kan mensen daarmee helpen. Dat is fijn voor als er een verandering aan zit te komen, maar ook mensen die tevreden zijn met hun huidige baan kunnen veel baat hebben bij zo’n advies.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2019 Webdesign & CMS : DO IT-online