Fluitend naar je werk

Actueel...

Zo houd je jouw werknemers gemotiveerd en tevreden

Zo houd je jouw werknemers gemotiveerd en tevreden
Geplaatst op: 4 september 2018

Goede, tevreden werknemers bepalen of je bedrijf succesvol en innovatief is. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Verbondenheid, vertrouwen en vrijheid zijn essentieel, zeggen experts. “Als mensen doen wat ze leuk vinden, is productiviteit zelden een issue.”

Lees verder...
10 tips om fluitend naar kantoor te gaan

10 tips om fluitend naar kantoor te gaan
Geplaatst op: 31 augustus 2018

Hoe richten we onze werkplekken in zodat we er zo goed mogelijk floreren? Van slaapcocons tot kantoorhuisdieren: in de NRC van 29 augustus oppert redacteur Ykje Vriesinga tien ideeën voor een kantoor om in te vlammen.

Lees verder...
Werknemers willen meer coaching en feedback van manager

Werknemers willen meer coaching en feedback van manager
Geplaatst op: 31 augustus 2018

Leidinggevenden zijn niet genoeg betrokken bij hun werknemers. Dat vindt het merendeel van werkend Nederland. 58 procent zegt dat hun leidinggevende niet op de hoogte is van hun bezigheden en prestaties.

Lees verder...
Kom naar de Coachdag

Kom naar de Coachdag
Geplaatst op: 27 augustus 2018

Op vrijdag 28 september organiseert de NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) de ‘Kom naar de Coachdag’. Deze dag wordt georganiseerd vanwege het 15-jarig bestaan van de NOBCO.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online