Fluitend naar je werk

Actueel...

Goede tijden ophalen om depressie te weren

Goede tijden ophalen om depressie te weren
Geplaatst op: 21 maart 2019

Het oproepen van positieve gebeurtenissen en ervaringen kan jongeren helpen om veerkrachtig te worden tegen depressie op latere leeftijd.

Lees verder...
Waarom ‘beter worden’ het altijd haalt van ‘goed presteren’

Waarom ‘beter worden’ het altijd haalt van ‘goed presteren’
Geplaatst op: 7 maart 2019

“In mijn carrière heb ik meer dan 9000 shots gemist. Ik heb 300 wedstrijden verloren. 26 maal nam ik de beslissende korf en miste ik. Telkens opnieuw heb ik gefaald.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2019 Webdesign & CMS : DO IT-online