Fluitend naar je werk

Actueel...

De 7 belangrijkste werktrends voor 2019

De 7 belangrijkste werktrends voor 2019
Geplaatst op: 22 november 2018

Gaan robots ons werk overnemen? Welke vaardigheden zijn toekomstbestendig? Wat verwachten medewerkers van de werkomgeving? De werktrends voor 2019 laten zien welke kant het opgaat.

Lees verder...
Burn-out of werkloos? Er komt meer geld voor omscholing

Burn-out of werkloos? Er komt meer geld voor omscholing
Geplaatst op: 8 november 2018

Een krappe arbeidsmarkt, te veel werklozen en een verschuiving in gevraagde kennis door oprukkende digitalisering: het kabinet verwacht dat het nieuwe Leven Lang Ontwikkelen-programma (LLO) hier een oplossing voor is.

Lees verder...
Dit zijn de gewoontes van mentaal sterke mensen

Dit zijn de gewoontes van mentaal sterke mensen
Geplaatst op: 6 november 2018

Mentaal sterk staan: het lijkt een basiscompetentie voor iedereen die wat wil bereiken. Maar niet iedereen is geboren met een stalen geest. Onderzoek heeft uitgewezen dat je je mentale sterkte kan trainen.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online