Fluitend naar je werk

Actueel...

Actieplan voor meer invloed op eigen loopbaan

Actieplan voor meer invloed op eigen loopbaan
Geplaatst op: 5 oktober 2018

Het kabinet, de werkgevers- en werknemersorganisaties, onderwijsinstellingen en uitvoeringsorganisaties werken aan een gezamenlijk actieplan om mensen meer invloed te laten krijgen op hun eigen loopbaan.

Lees verder...
Bijna helft van de bazen gaat fluitend naar het werk

Bijna helft van de bazen gaat fluitend naar het werk
Geplaatst op: 5 oktober 2018

Bazen beleven veel meer plezier aan hun job dan hun ondergeschikten. Bijna 40 procent van de hoge heren zegt dagelijks fluitend naar het werk te gaan. Hun werknemers (73 procent) en managers (71 procent) zijn niet ontevreden, maar beleven zeker ook hun mindere dagen.

Lees verder...
Hoe verklaar je een gat op je cv?

Hoe verklaar je een gat op je cv?
Geplaatst op: 5 oktober 2018

Een gat op je cv kan er om allerlei redenen zijn: geen baan kunnen vinden na ontslag, een inspirerende wereldreis of een periode van ziekte. Niet erg, maar je moet het wel goed kunnen uitleggen. Een gat op je cv valt namelijk alleen negatief op als je het niet goed verklaart. Maar hoe doe je dat?

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online