Fluitend naar je werk

Actueel...

Waarom ‘beter worden’ het altijd haalt van ‘goed presteren’

Waarom ‘beter worden’ het altijd haalt van ‘goed presteren’
Geplaatst op: 7 maart 2019

“In mijn carrière heb ik meer dan 9000 shots gemist. Ik heb 300 wedstrijden verloren. 26 maal nam ik de beslissende korf en miste ik. Telkens opnieuw heb ik gefaald.

Lees verder...
Je wordt niet gelukkig van de weg van de minste weerstand

Je wordt niet gelukkig van de weg van de minste weerstand
Geplaatst op: 7 maart 2019

Zelf je loopbaan sturen wordt steeds belangrijker; niemand werkt meer dertig jaar bij dezelfde werkgever. Maar waarop baseer je je koers? Je waarden helpen je daarbij, zegt loopbaancoach Japke Ebbinge.

Lees verder...
Waarom nee zeggen moeilijk is, en zo doe je het tóch

Waarom nee zeggen moeilijk is, en zo doe je het tóch
Geplaatst op: 1 maart 2019

Veel mensen vinden het moeilijk om hun grenzen aan te geven en om ‘nee’ te zeggen. Tijdschrift Flow legt uit waarom dat zo is en geeft tips hoe je vaker nee kunt zeggen.

Lees verder...
8 signalen dat je perfectionisme begint te hinderen

8 signalen dat je perfectionisme begint te hinderen
Geplaatst op: 7 februari 2019

Perfectionisme is een eigenschap die we al op jonge leeftijd beginnen nastreven. Op school en op de werkvloer is het belangrijk om zo goed mogelijk te presteren. Maar niemand leert ons een balans te vinden, en zo kunnen we een punt bereiken waarop perfectionisme ons juist begint te hinderen.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Actueel

Je wordt niet gelukkig van de weg van de minste weerstand

Zelf je loopbaan sturen wordt steeds belangrijker; niemand werkt meer dertig jaar bij dezelfde werkgever. Maar waarop baseer je je koers? Je waarden helpen je daarbij, zegt loopbaancoach Japke Ebbinge.

 

De vraag ‘Wat wil je?’ wordt vaak gesteld, elk talentontwikkelgesprek draait erom. Wie diep vanbinnen voelt: ‘Dat weet ik eigenlijk helemaal niet’, kan het antwoord eens op een heel andere manier zoeken. Loopbaancoach Japke Ebbinge: "We brengen heel veel tijd door met ons werk. Het is zo’n belangrijk deel van mens-zijn, dat werk veel meer is dan geld verdienen of een goede plek hebben op de carrièreladder. Het moet kloppen met onze waarden, dan geeft het energie."

 

Ebbinge is sociaalpsycholoog en werkt als loopbaancoach en als docent aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze begeleidt onder anderen mensen die vastlopen in hun werk en alle energie kwijt zijn. Soms zitten hun opvattingen over werk hen in de weg. Ze hebben bijvoorbeeld gekozen voor de bankwereld en komen vragen hoe ze beter ‘het spelletje kunnen meespelen’, of zich beter kunnen handhaven in het ellebogenwerk. Dat ze dat werk willen blijven doen, lijkt een vanzelfsprekendheid. Volgens Ebbinge is het belangrijk om eens te kijken naar welke drijfveren hen eigenlijk echt sturen.

 

IJsbergmetafoor

Daarvoor beschrijft ze de ijsbergmetafoor. "In de onderste laag van de ijsberg, ver onder water, liggen onze drijfveren en waarden. Waarvan gaat er vanbinnen iets stromen? Misschien willen we graag iets bijdragen aan de samenleving, verbinding hebben met mensen, of zoeken we vrijheid en autonomie."

 

In de laag ijs daarboven zitten onze opvattingen. Diep ingesleten ideeën over bijvoorbeeld zekerheid en succes, of over onze talenten en capaciteiten (‘Mijn hele familie bestaat uit artsen. Hoe kan ik nu ontwerper worden? Dat kan ik helemaal niet’).

 

Alleen boven water is zichtbaar wat we eigenlijk doen; ons gedrag. En dat is gebaseerd op die hele ijsberg. "We kunnen er ’s nachts wel over liggen piekeren, maar dan blijft het bij denken en komen we bij onze opvattingen uit. Het is goed om eens te proberen te voelen wat we daaronder nu echt belangrijk vinden", zegt Ebbinge. En misschien is het verrassend, maar: "Mannen kunnen heel goed voelen. Vrouwen zijn gesocialiseerd om zich meer aan te passen, en zijn dan in hun hoofd bezig met wat een ander nodig heeft."

 

Iedereen lijdt

Ebbinge werkt met Acceptance & Commitment Therapy (ACT), een werkwijze die de psychologen Gijs Jansen en Tim Batink in Nederland hebben uitgediept. Kern daarvan is een principe uit de mindfulness: kijk eens goed naar je gedrag, ook naar de pijn of moeilijkheden die je vermijdt. Het leven is niet perfect (te krijgen), iedereen lijdt op een bepaalde manier en probeert daaraan te ontsnappen. Maar steeds kiezen voor de weg van de minste weerstand (ja knikken tegen je baas, lange dagen maken uit angst voor kritiek als je eerder naar huis gaat), betekent ook dat je langer over je eigen grenzen en waarden heen walst. Dat geeft stress en angst.

 

(bron: Intermediair)

Waarom ‘beter worden’ het altijd haalt van ‘goed presteren’

“In mijn carrière heb ik meer dan 9000 shots gemist. Ik heb 300 wedstrijden verloren. 26 maal nam ik de beslissende korf en miste ik. Telkens opnieuw heb ik gefaald. En net daarom ben ik succesvol geworden.” Het is een bekende quote van de Amerikaanse basketbalster Michael Jordan. Maar wat is het geheim achter zo veel doorzettingsvermogen?

 

Beter worden

In het boek Nine Things Successful People Do Differently, geeft auteur Heidi Grant Halvorson het antwoord op deze vraag: “Wie uitdagingen aangaat moet zich focussen op ‘beter worden’ – niet op ‘goed presteren’ of ‘er goed uitkomen’. Wie zich tot doel stelt beter te worden verhoogt zijn motivatie, maakt de opdrachten interessanter en geeft zichzelf energie. Dat zorgt voor een beter resultaat bij de opgelegde taken.”

 

“Doelstellingen die focussen op ‘beter worden’ zijn bijna waterdicht. Wanneer we onze activiteiten beschouwen als een onderdeel van een leer- en vervolmakingsproces en daarbij aanvaarden dat er fouten zullen worden gemaakt, blijven we gemotiveerd, ook wanneer zich onvermijdelijk tegenslagen voordoen.”

 

“Opvallend was dat mensen die ‘beter worden’-doelstellingen nastreefden zich niet lieten afleiden door een aantal van onze smerige trucs. Hoe moeilijk we de test ook maakten; deze deelnemers bleven gemotiveerd en presteerden goed.”

 

Uit onderzoek blijkt ook dat een focus op ‘beter worden’ de ervaring verbetert: we vinden wat we doen interessanter omdat we in termen van progressie, niet perfectie denken. En wat we interessant vinden blijven we doen ook eens we vermoeid raken. Meer zelfs, interessante zaken geven ons energie.

 

In een andere studie concludeerden de onderzoekers dat wanneer we onze activiteiten interessant vinden, we niet enkel beter presteren maar dat we ook meer performant zijn in opvolgingstaken. Met andere woorden: wanneer je taak A interessant vindt, zal je ook taak B goed doen omdat je taak A interessant vond. De hernieuwde energie stroomt dus door naar een volgende taak.

 

(bron: Express.be | Dominique Dewitte)

Waarom nee zeggen moeilijk is, en zo doe je het tóch

Veel mensen vinden het moeilijk om hun grenzen aan te geven en om ‘nee’ te zeggen. Tijdschrift Flow legt uit waarom dat zo is en geeft tips hoe je vaker nee kunt zeggen.

 

Volgens trainer Bert van Dijk en schrijver van het boek Waarom niet iedereen mij leuk hoeft te vinden doet iemand die altijd maar aardig gevonden wil worden zichzelf tekort. Hij zegt dat je niet genoeg voor je eigen belangen opkomt, anderen altijd maar voor laat gaan en je alles met een glimlach zegt waardoor de boodschap niet overkomt. "Op korte termijn kan het lekker voelen om je eigen belangen even aan de kapstok te hangen", zegt Van Dijk. "Maar op de langere termijn levert het problemen op: je identificeert je namelijk met iets wat buiten jezelf ligt. En je doet ook anderen tekort, want die krijgen van jou geen dingen te zien en te horen waar ze misschien iets aan zouden kunnen hebben", vult hij aan.

 

Accepteer jezelf

Veel gedrag ontstaat door aannames: dingen die je jezelf bent gaan wijsmaken. "Vaker nee zeggen begint vaak met inzien dat je bang bent om niet aardig gevonden te worden", zegt arbeids- en organisatiepsycholoog Mieke Meulmeester. "Als je accepteert dat niet iedereen jou aardig kan vinden en jou ook niet aardig hóeft te vinden, kun je makkelijker voor jezelf kiezen. Dat wil niet zeggen dat je daarin berust, maar van daaruit kun je verder kijken: wat wil ik wel, hoe wil ik mij ontwikkelen en waar wil ik heen."

 

Eerst nadenken

De ene nee is moeilijker dan de andere, maar wat ze met elkaar gemeen hebben is dat het een 'nee' is die je iets oplevert. Want: "Nee zeggen zorgt ervoor dat je dicht bij jezelf blijft," zegt communicatiepsycholoog Susanne Piët. "Zo leer je jezelf beter kennen en heb je meer respect voor jezelf. Je leert om eerst na te denken over de inhoud van de vraag, en daardoor besef je beter wat je wilt. Uiteindelijk doe je zo minder dingen die je niet wilt: je denkt minder vaak dat je iets moet doen omdat het zo hoort of omdat het leuk zou moeten zijn."

 

Eerlijk zijn

"We zijn als de dood dat de relatie tussen ons en de ander wordt verstoord als we een keertje nee zeggen", vertelt hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk. Maar iets vaker nee zeggen kan juist positief zijn, als je maar laat zien dat je betrokken bent bij de ander. Vonk: "Maak contact en wees gewoon eerlijk. Kijk de ander aan, zeg dat je het vreselijk jammer vindt dat je niet kunt helpen en vertel waar jij mee bezig bent. Dat is heel transparant en wekt begrip op."

 

Bron: Nu.nl | Flow

8 signalen dat je perfectionisme begint te hinderen

Perfectionisme is een eigenschap die we al op jonge leeftijd beginnen nastreven. Op school en op de werkvloer is het belangrijk om zo goed mogelijk te presteren. Maar niemand leert ons een balans te vinden, en zo kunnen we een punt bereiken waarop perfectionisme ons juist begint te hinderen.

 

Perfectionisme lijkt een belangrijke eigenschap voor goede werknemers, maar bij heel wat mensen loopt hun drang om goed te presteren uit de hand. Zowel de universiteit van British Columbia als de universiteit van Teheran hebben in een studie vastgesteld dat perfectionisme de oorzaak kan zijn van depressie, angst en verschillende mentale problemen. De enige manier om controle te krijgen over perfectionisme is weten wanneer het je prestaties begint te ondermijnen. Dat is niet altijd even gemakkelijk, want perfectionisme verbergt zich vaak achter hard werk en doorzettingsvermogen.

 

Hoogleraar Tal Ben-Shahar stelt dat je beter optimalist dan perfectionist wordt. Optimalisten zijn even hard ingesteld op succes, maar ze zijn flexibeler en passen zich sneller aan. Dat maakt hen ook veel gelukkiger met hun werk, en ze worden er productiever van. Maar voor je jezelf in een optimalist kan veranderen, is het belangrijk te weten wanneer perfectionisme uit de hand loopt. Hier zijn volgens Forbes acht signalen die alarm kunnen slaan.

 

1. Je weet dat perfectionisme een probleem is, maar denkt dat het noodzakelijk is om succesvol te zijn

Succes komt niet vanzelf. Vaak moeten mensen zichzelf forceren om succes af te dwingen. Wanneer hard werken de rechtvaardiging wordt van de stress en onnodige pijn die iemand ervaart, heeft perfectionisme het plafond bereikt. Wie dit onder controle krijgt, zal minder werken en toch veel meer gedaan krijgen dan iemand die zichzelf onbewust onnodig extra druk oplegt.

 

2. Je gaat meteen in de verdediging bij negatieve feedback

Perfectionisten hechten veel belang aan de mening die iemand anders over hen heeft. Dat maakt het moeilijk om ruimte te laten voor negatieve feedback. Zelfs wanneer kritiek goed is opgebouwd en bovendien nuttig kan zijn, komt dit hard aan bij een perfectionist. Vaak gaan ze al in de verdediging voor ze de feedback vernomen hebben. Ze willen immers zo goed mogelijk presteren en kritiek is als een doorn in het oog. Probeer dus het positieve effect van feedback in te zien, want kritiek kan het geleverde werk juist verbeteren. Negatieve feedback is een middel om echte perfectie te bereiken.

 

3. Je bent kritisch over anderen

Hoewel perfectionisten zelf geen negatieve feedback willen krijgen, zijn ze er als de kippen bij om iemand anders kritiek te geven. Het is hun gewoonte om zichzelf met anderen te vergelijken, en dus voelt het goed aan om iemand neer te halen, zeker als ze die persoon als een concurrent of een bedreiging ervaren.

 

4. Je stelt voortdurend alles uit

Perfectionisme leidt vaak tot faalangst. Zelfs eenvoudige taken worden zo uitgesteld, omdat ze perfect moeten worden uitgevoerd. Zo hebben perfectionisten voortdurend de neiging om te verstarren wanneer ze weten dat een idee niet perfect is en dus niet tot een goed resultaat zal leiden.

 

Auteurs schrijven vaak pagina’s vol met ideeën, ook al weten ze dat die tekst niet in hun boek zal komen. Ideeën moeten echter een kans krijgen om zich te ontwikkelen, en dat is in de dagelijkse realiteit ook zo. Auteur Jodi Picoult vat het vermijden van perfectionisme als volgt samen: “Een slechte pagina kun je bewerken, een blanco pagina niet.”

 

5. Je hebt last van schuldgevoelens

Perfectionisten hebben voortdurend gedachten van schuld die door hun hoofd spoken. Ze hebben immers altijd het gevoel dat ze tekortschieten. Zo’n schuldgevoel leidt tot stress, en die kan zich gemakkelijk ontplooien tot depressie en angst. We doen we ons die schuldgevoelens zelf aan. Hoe meer negatieve gedachten een stem krijgen, des te meer kracht ze krijgen. Bovendien zijn de meeste negatieve gedachten gewoon gedachten, geen feiten.

 

Wanneer iemand die negatieve gedachten ook echt begint te geloven, is het hoog tijd om ze los te laten. Het is dan best gewoon te stoppen en even tijd te maken om die gedachten op te schrijven. Op die manier wordt de stroom aan negatieve gedachten even vertraagd en zal het gemakkelijker zijn om ze op een rationele manier te evalueren.

 

6. Je neemt fouten erg persoonlijk op

Perfectionisten nemen hun werk zo ernstig dat ze de neiging hebben om de impact van hun fouten te overschatten. Zelfs kleine dingen kunnen grote teleurstellingen met zich meebrengen. Toch is dit een belangrijk probleem, want mensen worden er minder veerkrachtig door. Het vermogen om te herstellen van een mislukking is evenwel cruciaal op de weg naar succes. Daarom moeten perfectionisten leren dat falen geen bevestiging is van het feit dat ze niet goed genoeg zouden zijn.

 

7. Je hebt plezier in het falen van anderen

De meeste perfectionisten doen dit onbewust, maar het maakt van hen helemaal geen slechte mensen. Ellende heeft graag gezelschap, en perfectionisten vinden daarom voldoening in het feit dat anderen dezelfde frustraties hebben. Toch duren deze momenten van opluchting niet lang, en de meeste perfectionisten voelen zich slecht omdat ze zo competitief zijn ingesteld.

 

8. Je vreest voortdurend afwijzing

Perfectionisten hebben de goedkeuring van anderen nodig om zichzelf succesvol te voelen. Die mentaliteit veroorzaakt een constante vrees om te worden afgewezen. Dat kan ver gaan, want perfectionisten zijn bang van allerlei zaken, zoals om opslag vragen of hun eigen passies nastreven in plaats van iets te doen wat de goedkeuring van anderen zal krijgen. Daardoor zijn ze minder creatief en wordt hun progressie als persoon vertraagd.

 

Wat moet je doen?

Tot slot nog een raad om perfectionisme onder controle te krijgen op basis van alle signalen hierboven. Probeer zo authentiek mogelijk te zijn! Dat betekent dat je de dingen moet nastreven die je zelf graag hebt, dat je moet geloven dat hard werk z’n vruchten zal afwerpen, dat je moet leren van je fouten, en dat je voldoening van binnenuit laat komen.

 

Bron: Express.be

Copyright © Fluitend naar je werk 2019 Webdesign & CMS : DO IT-online