Fluitend naar je werk

Actueel...

12 tekenen dat je meer stress ervaart dan je denkt

12 tekenen dat je meer stress ervaart dan je denkt
Geplaatst op: 17 november 2019

Je voelt je prima, denk je. Een beetje druk, maar je vindt alles leuk dus dan is het niet erg, denk je. Toch: je slaapt niet al te veel en bent eigenlijk constant moe. Als samenleving lijden we massaal onder stress. Het is zo normaal om het druk te hebben dat we nauwelijks meer door hebben wanneer het te veel is.

Lees verder...
5 essentiële vaardigheden voor de arbeidsmarkt

5 essentiële vaardigheden voor de arbeidsmarkt
Geplaatst op: 17 november 2019

De arbeidsmarkt vraagt om steeds meer digitale vaardigheden. Bedrijven eisen ook extra klantgerichtheid, zich snel kunnen aanpassen en bredere kennis van hun personeel, merkt het UWV.

Lees verder...
Motiveren kun je leren

Motiveren kun je leren
Geplaatst op: 17 november 2019

Hoe zet je je kinderen ertoe aan om hun kamer op te ruimen? Je partner om vanavond voor je te koken? En je collega om dat vervelende klusje voor je te klaren? Als daar toch eens pasklare antwoorden voor waren…

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Actueel

Motiveren kun je leren

Hoe zet je je kinderen ertoe aan om hun kamer op te ruimen? Je partner om vanavond voor je te koken? En je collega om dat vervelende klusje voor je te klaren? Als daar toch eens pasklare antwoorden voor waren…

 

In wezen zijn we allemaal motivators, betoogt gedragswetenschapper Dan Ariely in zijn nieuwe boek Motivatie. Al van kinds af aan proberen we anderen te bewegen om dingen voor ons te doen. Maar wat weten we eigenlijk over motivatie? De aanname is dat motivatie gedreven wordt door een 'positieve externe beloning', dus: als je dit doet, krijg je dat. Maar volgens Ariely is het allemaal veel complexer.

 

Ariely deed door de jaren heen verschillende experimenten om te ontdekken wat mensen nou precies drijft. Door de bouwstenen van motivatie te begrijpen, kun je zowel je werkomgeving als je persoonlijke leven vormgeven op zo'n manier dat je productiever, tevredener en gelukkiger wordt, meent hij. Zijn onderzoeken brachten hem enkele inzichten die jou wellicht kunnen helpen om jezelf, je cliënten of je collega's te motiveren.

 

1. Als je inspanningen niet worden erkend, verdwijnt je motivatie

Het geringste enthousiasme de kop indrukken is doodsimpel. Geef iemand het gevoel dat hij volstrekt inwisselbaar is, en de motivatie verdwijnt gelijk als sneeuw voor de zon. Experimenten van onder anderen Ariely toonden aan dat we bereid zijn harder te werken voor minder geld wanneer ons werk erkend wordt. Worden je inspanningen simpelweg genegeerd of niet gezien, dan heb je er al snel geen zin meer in.

 

Les voor jou: Erken de inspanning van een ander. Toon oprechte waardering en het zal zich uitbetalen in iets veel groters en betekenisvollers.

 

2. Een gevoel van nutteloosheid is killing

Stel je voor dat je net als de oud-Griekse Sisyphus dag in dag uit een rotsblok een helling moet oprollen, en dat dat rotsblok steeds als je bijna boven bent weer naar beneden rolt. Nooit zul je de voldoening ervaren van vooruitgang en resultaat. Het is volstrekt zinloos. Hoeveel plezier zal je eruit halen? Zingeving, een gevoel dat wat je doet betekenis heeft, is een belangrijke factor in motivatie, die we – zo blijkt uit een ander experiment van Ariely – vaak extreem onderschatten.

 

Les voor jou: Wil je iemand motiveren, maak dan duidelijk dat wat hij doet belangrijk is en waarom. Bespreek resultaten, laat zien wat iemand heeft bijgedragen.

 

3. Je moet het voor jezelf leuk maken

Steeds weer diezelfde stomvervelende, ondankbare handeling herhalen. De was doen, stofzuigen, de vaatwasser in- en uitruimen: waarom zou je? Het wordt toch weer vies. Als je er op deze manier naar kijkt, is het inderdaad lastig om de motivatie te vinden. Probeer het anders te bekijken. Vraag jezelf af: in hoeverre help ik iemand met wat ik doe? Wat voor betekenis kan ik erin vinden? Je kunt ook proberen er een creatief of leerzaam element in te ontdekken. Probeer de volgende keer bijvoorbeeld nóg meer kwijt te kunnen in de vaatwasser. Wie weet begin je er de lol van in te zien.

 

Les voor jou: In bijna alles wat je doet is zingeving of een gevoel van voldoening te vinden, soms kost het alleen wat meer moeite om het te zien.

 

4. Wat je zelf maakt, waardeer je meer – ook wel: het 'Ikea-effect'

We zijn zeer gehecht aan onze eigen ideeën en creaties. Wat we zelf hebben bedacht of gemaakt, beoordelen we als waardevoller dan wat we gewoon hebben gekocht of wat een ander heeft bedacht. Ariely en zijn collega's omschrijven de ietwat overdreven affectie die we hebben voor dingen die we zelf hebben gemaakt als het 'Ikea-effect'. Heb je met veel pijn en moeite een Billy in elkaar geknutseld, dan zul je daar waarschijnlijk met meer voldoening naar kijken dan naar het andere meubilair in je huis.

 

Les voor jou: Hoe meer tijd en energie je ergens in steekt, hoe meer je je identiteit eraan verbindt en geeft om je creaties. Hoe meer je investeert, hoe meer je geniet van de vruchten van je inspanningen. Een beetje zweet betaalt zich terug in een gevoel van zingeving.

 

5. Grote bonussen werken soms averechts

Wat voor externe beloningen werken het beste om mensen positief te motiveren? Die exorbitante bonussen in het bedrijfsleven en bankwezen lijken in ieder geval niet te werken. Ariely deed zelf een (lab)experiment met een aantal collega's, waaruit bleek dat als de bonus erg groot werd, het geleverde resultaat dramatisch daalde. Dat zou voortkomen uit de angst en stress dat je die bonus toch niet zou krijgen.

 

Maar over hoe effectief bonussen werkelijk zijn en welke vormen van vergoeding het beste werken, is nog heel weinig bekend. In een ander experiment van Ariely en co werden aan werknemers van Intel drie verschillende beloningen in het vooruitzicht gesteld: een waardebon voor een pizza, een geldbedrag (hoger dan de waarde van de pizza) of een compliment van de baas. Een vierde groep kreeg niets van dit alles. Niet verrassend: de groep die geen van drieën kreeg, was nadien het minst gemotiveerd. Wel verrassend: van de andere drie stimuli presteerde de financiële bonus het slechtst. De werknemers die een geldbedrag kregen, waren maar 4,9% productiever dan de werknemers die niets kregen, terwijl de werknemers die een pizzawaardebon of compliment kregen, ruim 6% harder werkten.

 

Les voor jou: Motivatie heeft veel minder met geld te maken dan de meeste mensen denken. Een dankwoord of een persoonlijke beloning werkt veel motiverender.

 

(bron: RTL Nieuws | Roxanne Vis)

5 essentiële vaardigheden voor de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt vraagt om steeds meer digitale vaardigheden. Bedrijven eisen ook extra klantgerichtheid, zich snel kunnen aanpassen en bredere kennis van hun personeel, merkt het UWV.

 

De werknemer van de toekomst volgens de UWV: digitale vaardig, klantgericht, kan zich snel aanpassen en oh ja: je moet je hele leven blijven leren, leren en leren.

 

Door allerlei technologische en maatschappelijke ontwikkelingen verandert ook de arbeidsmarkt. Uit onderzoek van het UWV blijkt dat met name de behoefte aan digitale vaardigheden groeit. Bedrijven noemen ook klantgerichtheid, probleemoplossend vermogen, samenwerken en aanpassingsvermogen als vereiste vaardigheden voor de komende jaren.

 

Daarnaast wordt er steeds vaker gevraagd om een bredere kennis. Dat zijn de resultaten van een enquête van het UWV onder 2.000 bedrijven. “In veel sectoren moeten medewerkers van meer zaken tegelijk verstand hebben dan alleen van wat ze in hun opleiding hebben geleerd. Het werk wordt een stuk complexer”, zegt Freek Kalkhoven, arbeidsmarktdeskundige bij UWV. “Dit komt onder andere door de technologische ontwikkelingen, waardoor kennis over nieuwe technieken steeds belangrijker wordt.”

 

Digitale vaardigheden

Meer dan een derde van de ondervraagde werkgevers geeft aan de komende twee jaar nog meer digitale vaardigheden te vragen van nieuw personeel. Dit geldt niet alleen voor kantoorbanen. Steeds vaker maken ook bijvoorbeeld beveiligers, leraren, medewerkers in de zorg, agrarische krachten en winkel- en horecapersoneel gebruik van computers, tablets of data.

 

Andere belangrijke vaardigheden die gevraagd worden zijn servicegerichtheid (steeds vaker hebben werknemers met klanten te maken: ‘mondige patiënten, kritische ouders en veeleisende consumenten’, probleemoplossend vermogen, samenwerken buiten het vakgebied, en zich snel kunnen aanpassen aan verandering.

 

Dit laatste punt wordt in het UWV-rapport Wat iemand in huis moet hebben op de arbeidsmarkt aangestipt als misschien wel de belangrijkste vaardigheid: “Werknemers moeten meegaan met nieuwe ontwikkelingen, hun kennis actueel houden en zien wat er verandert binnen een beroep. Hierdoor kunnen werkgevers werknemers sneller inzetten op nieuwe taken.”

 

Zo blijf je interessant voor werkgevers

Het UWV geeft ook 3 tips om op te vallen bij werkgevers. In deze tijd van een ‘leven lang leren’, is het belangrijk om hier de focus op te leggen. Volg scholing, benoem alle vaardigheden op een cv, en geef aan bereid zijn om te leren.

 

(bron: Intermediair)

12 tekenen dat je meer stress ervaart dan je denkt

Je voelt je prima, denk je. Een beetje druk, maar je vindt alles leuk dus dan is het niet erg, denk je. Toch: je slaapt niet al te veel en bent eigenlijk constant moe. Als samenleving lijden we massaal onder stress. Het is zo normaal om het druk te hebben dat we nauwelijks meer door hebben wanneer het te veel is.

 

Stress is ongezond. Het wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten en erg gelukkig word je er ook niet van. Weet je zelf niet goed of je gestrest bent of niet, dan kan onderstaand rijtje met signalen je helpen.

  1. Je kunt je moeilijk concentreren
  2. Je vergeet veel
  3. Je bent snel afgeleid
  4. Je voelt je moe, zelfs na een lange nacht slaap
  5. Er gebeuren je vaak kleine ongelukjes
  6. Je hebt last van stemmingswisselingen
  7. Je hebt weinig discipline
  8. Je hebt overal pijntjes
  9. Je bent misselijk of duizelig
  10. Je hebt last van constipatie
  11. Je eet, drinkt of rookt meer dan normaal
  12. Je hebt last van tandenknarsen en spierspanningen

(bronnen: International Stress Management Association, Welingelichte Kringen | Jeannette Kras)

Copyright © Fluitend naar je werk 2019 Webdesign & CMS : DO IT-online