Fluitend naar je werk

Actueel...

Goede manager zorgt ervoor dat gelukkige medewerkers graag blijven

Goede manager zorgt ervoor dat gelukkige medewerkers graag blijven
Geplaatst op: 26 september 2019

Organisaties kunnen met goed management personeel binnen de deur houden. Want een goede manager is van cruciaal belang voor het werkgeluk van medewerkers

Lees verder...
Zo voorkom je werkstress

Zo voorkom je werkstress
Geplaatst op: 6 september 2019

Stress is een van de grootste problemen op de werkvloer. 1 op de 6 Nederlanders ervaart burn-outklachten. Er zijn meestal meerdere oorzaken, in de privésfeer en op het werk, maar vooral de werkstress kan actief worden verminderd of voorkomen, bepleiten experts.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Actueel

Goede manager zorgt ervoor dat gelukkige medewerkers graag blijven

Organisaties kunnen met goed management personeel binnen de deur houden. Want een goede manager is van cruciaal belang voor het werkgeluk van medewerkers. Bijna een derde bestempelt hun huidige manager als ideale manager. En voor 20% is hun manager de belangrijkste reden om bij de huidige werkgever te blijven.

 

Dit blijkt uit het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd door opleidingsinstituut ISBW onder 1.013 respondenten. In het Nationale Management Onderzoek wordt ingegaan op de vergelijking tussen de huidige en de ideale manager.

 

Ideale manager, of niet?

Managers doen het niet voor iedereen even goed. Want voor bijna 1 op de 5 medewerkers (19%) is de huidige manager een reden om de organisatie te verlaten. Dit geldt vooral voor jongeren van 18 tot 25 jaar (27%).

 

Daartegenover staan ook jongeren die juist enorm te spreken zijn over hun manager. Ruim een kwart (27%) van deze leeftijdscategorie geeft aan dat hun manager de belangrijkste reden is om bij de organisatie te blijven. Ook bij werknemers tussen de 25 en 40 jaar geldt dit voor bijna een kwart (24%).

 

Manager zorgt voor behoud personeel

Al met al is de manager van grote invloed op het behoud van medewerkers, zowel in de positieve als negatieve zin. Kijkend naar de verschillende niveaus binnen een organisatie, zijn vooral medewerkers in een strategische positie te spreken over hun manager.

 

Ruim de helft (55%) geeft aan dat zijn huidige manager zijn ideale manager is. Op tactisch niveau geldt dit voor 36 procent en op operationeel niveau voor 27%.

 

Ontwikkeling blijft nodig

Volgens Rob Rijbroek, directeur bij ISBW, is een goede manager van cruciaal belang voor het werkgeluk van medewerkers. Maar om een goede manager te zijn, zijn veel verschillende kwaliteiten, kennis en vaardigheden nodig.

 

“Je moet bijvoorbeeld kunnen coachen, organiseren en zowel oog voor het team als voor commercie hebben. Het is bijna onmogelijk om dit allemaal van nature te bezitten. Toch heeft iedereen het in zich om een goede manager te zijn. Het is een kwestie van het aanwakkeren van de juiste kwaliteiten.”
Bron: Personeelsnet

Zo voorkom je werkstress

Stress is een van de grootste problemen op de werkvloer. 1 op de 6 Nederlanders ervaart burn-outklachten. Er zijn meestal meerdere oorzaken, in de privésfeer en op het werk, maar vooral de werkstress kan actief worden verminderd of voorkomen, bepleiten experts. “Bouw hersteltijd in, kijk minder op je telefoon, ga eerder naar bed.”

Iemand van wie het lichaam in de doorlopende stressstand staat, gaat negatieve effecten ervaren op het brein en andere organen.

 

Psycholoog Carien Karsten is een van de bekende specialisten op het gebied van stress. Ze schreef er meerdere boeken over en geeft coachingscursussen over het onderwerp. “De problemen op dit gebied zijn de afgelopen decennia schrikbarend toegenomen”, legt ze uit. “Twintig jaar geleden had 1 op de 10 werknemers last van burn-outklachten. De nieuwste CBS-cijfers spreken van 1 op de 6 Nederlanders. Al moet je wel opletten dat klachten niet meteen gelijkstaan aan een burn-out. In dat tweede geval is iemand echt helemaal ‘op’ en komt langere tijd thuis te zitten. Bij de eerste signalen is er over het algemeen nog gemakkelijker actie te ondernemen om het tij te keren.”

 

Een burn-out wordt over het algemeen veroorzaakt door een combinatie van problemen in de privésfeer en problemen op de werkvloer. “Dat er thuis soms dingen gebeuren die stress bezorgen, hoort bij het leven. Het runnen van een gezin met kinderen is niet altijd even makkelijk, net zomin als het mantelzorgen voor een ouder.”

 

Stress op de werkvloer is doorgaans makkelijker te voorkomen, bepleit Karsten. “Het is logisch dat er soms drukke dagen zijn die meer van medewerkers eisen dan andere dagen. Maar vooral door de technologische opmars zijn de werktijden veel diffuser geworden. Er wordt nog veel gemaild en gechat buiten kantooruren, en iedereen lijkt het normaal te vinden.”

 

Ieder mens moet soms ‘uit’

Door deze toenemende trend gunnen we onszelf nauwelijks meer tijd om echt ‘uit’ te staan, stelt de psycholoog. “Zelfs in de weekenden staat ons hoofd naar werk: missen we iets? Moeten we nog ergens op reageren? Heeft de baas ons nog even nodig? Je lichaam blijft maar stresshormonen produceren, je wilt doorlopend alert blijven.”

 

Het venijnige van een burn-out is dat klachten er langzaam insluipen en te lang normaal worden gevonden. “Hard werken geeft ook een voldaan gevoel, en niemand wil zeuren als alle collega’s het druk hebben. Het is belangrijk dat werkgevers daar alert op zijn en ervoor zorgen dat medewerkers soms ook heel bewust ‘uit’ staan. Dat is in ieders belang: niet alleen van de werknemer zelf, maar ook van het bedrijf.”

 

Fysieke klachten

Ook CSR Centrum is gespecialiseerd in stress- en burn-outcoaching. De organisatie geeft veel bedrijven advies over hoe goed met deze groeiende problematiek kan worden omgegaan. Directeur Carolien Hamming legt uit dat stress een heel gewone lichaamsfunctie is. “Er is niets mis met stress, het helpt je bij het doen van mentale en fysieke inspanningen. Meestal herkennen we dat niet eens als stress. Maar het is van groot belang dat je lichaam wel de kans krijgt om van die inspanningen te herstellen.”

 

Hamming kijkt daarom niet alleen naar de psychische oorzaken van een burn-out, maar ook naar de fysieke klachten. “Bij burn-out is je lijf uitgeput en zijn lichaamssystemen, zoals het stressmechanisme en immuunsystemen, ontregeld. Er zijn ook altijd psychische problemen, zeker. Maar een burn-out is in de eerste plaats een hardwareprobleem, geen softwareprobleem.”

 

Iemand van wie het lichaam in de doorlopende stressstand staat, gaat negatieve effecten ervaren op het brein en andere organen, bepleit de burn-outcoach. “Je maag-darmkanaal kan langzamer gaan werken, omdat de energie elders nodig is. En onderzoek heeft aangetoond dat delen van de prefrontale cortex in de hersenen krimpen onder invloed van chronische stress.” Ook kan dit leiden tot geheugenverlies- en concentratieproblemen. “Tegelijkertijd kan het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor emoties groeien, wat je gevoeliger maakt voor gevaar, tegenslag en mislukkingen. En al die negatieve emoties werken weer angsten en depressies in de hand.”

 

Veel reguliere behandelingen van burn-out schieten tekort, volgens Hamming, omdat er te veel wordt gekeken naar de psychologische oorzaken. “De richtlijnen die bedrijfsartsen hanteren stellen dat overspanning mede wordt veroorzaakt doordat de werknemer niet goed omgaat met stress. Burn-out wordt gezien als een copingprobleem waardoor iemand ongemotiveerd raakt en het opgeeft. Maar met een burn-out doen je herstelfuncties het niet meer, daar moet eerst aandacht voor zijn.”

 

Beenbreuk na het skiën

Hamming maakt een vergelijking met een beenbreuk door een verkeerde inschatting bij het skiën. “Het zou absurd zijn als je geen gips zou krijgen, maar meteen zou moeten leren betere inschattingen te maken op de skipiste. Zo bezien is juist de ‘snelle activatie’, waarbij alleen wordt gekeken naar de psychologische oorzaken, heel schadelijk voor het herstel.”

 

Zo lang je ‘alleen maar’ last hebt van stressklachten kan er nog makkelijk worden ingegrepen, stelt Hamming. “Zorg dat je je leven beter inricht: bouw vooral meer hersteltijd in. Ga vroeger naar bed, kijk minder op je telefoon, plan je agenda niet overvol met werk en sociale verplichtingen, en vergeet niet regelmatig lekker te luieren.” Op de werkvloer kan een werkgever helpen: leg het accent niet op werkstress maar op werkherstel. “Bijvoorbeeld door gezamenlijk mini-breaks te houden, lunchpauzes te verplichten, mensen aan te moedigen om aan yoga te gaan doen, of een slaapcursus te vergoeden. En bovenal: door als werkgever zelf het goede voorbeeld te geven.”

Bron: Intermediair

Copyright © Fluitend naar je werk 2019 Webdesign & CMS : DO IT-online